Αλλεπάλληλα
είναι τα… χτυπήματα μετά την αποκάλυψη του «υποτιθέμενου» σχεδίου Γιούνκερ που
μπορούσε να οδηγήσει σε συμφωνία Ελλάδας και Δανειστών καθώς ούτε η μία πλευρά
αλλά ούτε και η άλλη επιβεβαιώνει την ύπαρξη του σχεδίου.
Στην Αθήνα πηγές του Μεγάρου
Μαξίμου αναφέρουν ότι δεν έχει έρθει εις γνώση της κυβέρνησης επισήμως ή
ανεπισήμως η συγκεκριμένη πρόταση. «Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και για
τις 22:30 έχει προγραμματιστεί τηλεδιάσκεψη Brussels Group».
Άγνοια δηλώνουν πηγές του
υπουργείου Οικονομικών.
Η Κομισιόν σύμφωνα με το Reuters
δηλώνει άγνοια για κάποια νέα πρόταση Γιούνκερ που προβλέπει χαμηλότερους
στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Συγκεκριμένα η Annika Vreidthardt
δήλωσε μέσω twitter πως «δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ρεπορτάζ που κυκλοφορεί στα
ελληνικά μέσα ενημέρωσης για την Ελλάδα. Δεν γνωρίζω τέτοια πρόταση. Δουλεύουμε
με στόχο ολοκληρωμένη συμφωνία».
Θέση επί του θέματος έσπευσε να
πάρει ο Δημήτρης Παπαδημούλης, μέσω twitter: «Η πρόταση της Κομισιόν, ανοίγει
το δρόμο για μια έντιμη συμφωνία. Η διαπραγματευτική προσπάθεια της χώρας
αποδίδει. Ώρα ευθύνης για όλους…», έγραψε αρχικά για να συμπληρώσει: Η
εκπρόσωπος της Κομισιόν κ Vreidthardt δεν επιβεβαιώνει επισήμως το κείμενο.
Κάποιοι ίσως επιδιώκουν, να «κάψουν» την προσπάθεια για διέξοδο.
Τι προβλέπει η πρόταση Γιούνκερ
Σύμφωνα με tovima που δημοσίευσε την πληροφορία για το κείμενο, σε αυτό τίθενται οι προΰποθέσεις για να ξεκλειδώσει η βοήθεια από το EFSF προς την Ελλάδα εντός του Ιουνίου και να υπάρξει μια συνολική συμφωνία μέχρι το φθινόπωρο.
Σύμφωνα με tovima που δημοσίευσε την πληροφορία για το κείμενο, σε αυτό τίθενται οι προΰποθέσεις για να ξεκλειδώσει η βοήθεια από το EFSF προς την Ελλάδα εντός του Ιουνίου και να υπάρξει μια συνολική συμφωνία μέχρι το φθινόπωρο.
Η πρώτη προϋπόθεση είναι να
ληφθούν (σ.σ. να νομοθετηθούν) τα συμφωνηθέντα μέτρα, τα οποία περιγράφονται
στην πρώτη λίστα του κειμένου ύψους 5 δισ. ευρώ περίπου, μέχρι τον Ιούνιο, ώστε
να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό της διετίας 2015 – 2016.
Η δεύτερη προϋπόθεση για συνολική
συμφωνία είναι να εφαρμοστούν το φθινόπωρο (Σεπτέμβριο – Οκτώβριο) οι μεγάλες
διαρθρωτικές αλλαγές για την οικονομία που θα περιλαμβάνονται στη λίστα του
ΟΟΣΑ και ήδη συμφωνημένες με τους Ευρωπαίους μεταρρυθμίσεις όπως η αλλαγή του
ασφαλιστικού και των εργασιακών σχέσεων.
Στο κείμενο προσδιορίζονται οι
δημοσιονομικοί στόχοι για την τετραετία 2015 – 2018 που είναι οι εξής:
-2015 πρωτογενές πλεόνασμα 0,75% του ΑΕΠ
-2016 πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ
-2017 πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ
-2018 πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ
-2015 πρωτογενές πλεόνασμα 0,75% του ΑΕΠ
-2016 πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ
-2017 πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ
-2018 πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ
Στην πρώτη λίστα περιγράφονται τα
μέτρα για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού και την επίτευξη πρωτογενών
πλεονασμάτων μέχρι το τέλος του 2016.
Τα μέτρα είναι:
-Η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ που θα εφαρμοστεί μετά το καλοκαίρι (το πιθανότερο από 1η Οκτωβρίου) και προβλέπει την καθιέρωση ενιαίου συντελεστή 18% για συναλλαγές μετρητά και 15% για συναλλαγές με κάρτα και τη διατήρηση του χαμηλού συντελεστή 6,5%.
-Αύξηση της έκτακτης εισφοράς στα ετήσια εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ, στα προ της μείωσης επίπεδα.
-Διατηρείται ο ΕΝΦΙΑ ως ο πλέον αποδοτικός (από άποψη εισπραξιμότητας) φόρος.
-Δεν θα εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείματος στα επικουρικά, αλλά θα επανεξεταστεί. Θα επανεξεταστεί το θέμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας υπό το πρίσμα της έκθεσης του ILO.
-Λαμβάνονται μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ δημιουργείται δίχτυ ασφαλείας για τους «μη προνομιούχους».
-Η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ που θα εφαρμοστεί μετά το καλοκαίρι (το πιθανότερο από 1η Οκτωβρίου) και προβλέπει την καθιέρωση ενιαίου συντελεστή 18% για συναλλαγές μετρητά και 15% για συναλλαγές με κάρτα και τη διατήρηση του χαμηλού συντελεστή 6,5%.
-Αύξηση της έκτακτης εισφοράς στα ετήσια εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ, στα προ της μείωσης επίπεδα.
-Διατηρείται ο ΕΝΦΙΑ ως ο πλέον αποδοτικός (από άποψη εισπραξιμότητας) φόρος.
-Δεν θα εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείματος στα επικουρικά, αλλά θα επανεξεταστεί. Θα επανεξεταστεί το θέμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας υπό το πρίσμα της έκθεσης του ILO.
-Λαμβάνονται μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ δημιουργείται δίχτυ ασφαλείας για τους «μη προνομιούχους».
Οι επιφυλάξεις του ΔΝΤ
Στο κείμενο αποτυπώνονται σε ειδικό κεφάλαιο οι ενστάσεις του ΔΝΤ που περιληπτικά περιγράφονται ως εξής:
-Η πρόταση που γίνεται από την Ε.Ε. είναι πολύ διαφορετική από το τρέχον πρόγραμμα (μνημόνιο). Πρόκειται για έναν καινούριο οδικό χάρτη, με πολύ λίγες λεπτομέρειες για μέτρα και πολιτικές που χρειάζονται νέες μελέτες. Η δημοσιονομική προσαρμογή είναι «οπισθοβαρής», δηλαδή μεταφέρεται στο μέλλον.
Κατόπιν τούτων οι Ευρωπαίοι θεωρούν ότι το ΔΝΤ δεν θα χρηματοδοτήσει την Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα δεν θα διατυπώνει δημόσια τις ενστάσεις του και εισηγούνται την ανάληψη της στήριξης της χώρας μας από το EFSF.
Στο κείμενο αποτυπώνονται σε ειδικό κεφάλαιο οι ενστάσεις του ΔΝΤ που περιληπτικά περιγράφονται ως εξής:
-Η πρόταση που γίνεται από την Ε.Ε. είναι πολύ διαφορετική από το τρέχον πρόγραμμα (μνημόνιο). Πρόκειται για έναν καινούριο οδικό χάρτη, με πολύ λίγες λεπτομέρειες για μέτρα και πολιτικές που χρειάζονται νέες μελέτες. Η δημοσιονομική προσαρμογή είναι «οπισθοβαρής», δηλαδή μεταφέρεται στο μέλλον.
Κατόπιν τούτων οι Ευρωπαίοι θεωρούν ότι το ΔΝΤ δεν θα χρηματοδοτήσει την Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα δεν θα διατυπώνει δημόσια τις ενστάσεις του και εισηγούνται την ανάληψη της στήριξης της χώρας μας από το EFSF.
Οι πόροι
Συγκεκριμένα η Κομισιόν προτείνει να καταβληθούν εντός του Ιουνίου:
– η εκκρεμούσα δόση του 1,8 δισ. ευρώ.
– το ποσό 1,9 δισ. ευρώ από τα κέρδη των ομολόγων (πρόγραμμα SMP) των κεντρικών τραπεζών για το 2014, και
– μετά τον Ιούλιο το ποσό που αναλογεί από τα κέρδη των ομολόγων (πρόγραμμα SMP) για το 2015.
Συγκεκριμένα η Κομισιόν προτείνει να καταβληθούν εντός του Ιουνίου:
– η εκκρεμούσα δόση του 1,8 δισ. ευρώ.
– το ποσό 1,9 δισ. ευρώ από τα κέρδη των ομολόγων (πρόγραμμα SMP) των κεντρικών τραπεζών για το 2014, και
– μετά τον Ιούλιο το ποσό που αναλογεί από τα κέρδη των ομολόγων (πρόγραμμα SMP) για το 2015.